Agressie

Training Omgaan met Agressie (1 of 2 dagen)

We hoeven de krant maar open te slaan of er valt te lezen in welke mate we met agressie om ons heen te maken hebben: in de trein, bij sportactiviteiten of gewoon op straat. Wellicht heeft u als medewerker, of hebben uw medewerkers bij het uitvoeren van hun werk ook te maken met agressie van cliënten. Het is helaas niet altijd te vermijden dat agressie op je pad komt.

Agressie roept agressie op, en op die wijze kunnen zaken gemakkelijk escaleren. Belangrijk in het professioneel omgaan met agressie is het inzetten van reducerende technieken.

In de training kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen:

- Wat is agressie?
- Bewust worden van eigen spanning en emotie bij het omgaan met agressie.
- Adequaat omgaan met spanning en emotie.
- Herkennen wanneer een gesprek intimiderend, beledigend of agressief wordt.
- Herkennen van verschillende soorten van agressie.
- Hoe kan ik de-escalerend handelen?
- Wanneer kan er überhaupt nog een de-escalerende interventie inzetten, en wanneer is het beter om gedrag te begrenzen of om hulp te zoeken bij anderen?

We werken een deel van deze training met ervaren trainingsacteurs zodat deelnemers kunnen oefenen om verschillende technieken te gebruiken.

Een belangrijk onderdeel van deze training vormen vooraf persoonlijk geformuleerde leerdoelen van de deelnemers: wat doet agressie met je, welke normen en waarden spelen een rol en wat wil je leren in de omgang met agressie? Indien gewenst kunnen we voorafgaand aan de training een reader aanbieden, zodat deelnemers vooraf zich in de bijbehorende theorie over agressie kunnen verdiepen.

Tevens kan deze training gekoppeld worden aan persoonlijke coachgesprekken, of aan intervisiebijeenkomsten, bijvoorbeeld wanneer er veel incidenten plaatsvinden of wanneer één of meerdere deelnemers eerdere vervelende ervaringen hebben met agressie. 


Terug naar overzicht
Geïnteresseerd?

Neem contact op met ons om de mogelijkheden voor u te bespreken!

Neem contact op